Pagina's

JANUARI 1964 TOP 10

Popmuziek in 1964.
Er wordt wel eens beweerd dat de mooiste popmuziek uit de periode '64 tot '68 komt. Naast The Beatles, die in januari 1964 hun eerste nummer 1 hit scoorden in Amerika en daarmee zorgden voor een ongekende doorbraak voor Britse bandjes, braken meer legendarische bands door.
Wat te zeggen van The Kinks met het sensationele 'You Really Got Me' en 'House Of The Rising Sun' van The Animals. Them met Van Morisson maakten met 'Gloria en Baby, Please Don't Go' een overdonderend debuut en The Rolling Stones scoorden met 'It's All Over Now' een van hun beste songs, tot op de dag van vandaag. Dit was het begin van de vernieuwende Britse impuls in de popmuziek.

Groot-Brittannië, maar ook de Verenigde Staten, met soulgiganten als Marvin Gaye, Otis Redding, James Brown en Sam Cook en ook met The Beach Boys en de meidengroep The Supremes drukten een zware stempel op de steeds meer volwassen wordende popmuziek.

Hoewel de Beatmuziek in 1963 en 1964 de aandacht kreeg en steeds meer aan populariteit won, werd soul en R & B ook goed verkocht.

Aanvankelijk waren het de R & B artiesten Ray Charles, Sam Cooke, Solomon Burke en Ben E. King die aan de weg timmerden. Vanaf 1963 echter, begon de triomftocht van de grote soulartiesten Otis Redding, James Brown, Marvin Gaye, Stevie Wonder en Aretha Franklin. Soulmuziek begon zelfs te domineren in de Amerikaanse hitlijsten.

Otis Redding blonk uit in sentimentele soul ballads er werd al snel Mr. Pitfull genoemd en James
Brown schopte het zelfs tot godfather of soul. Marvin Gaye scoorde al in de begin jaren zestig hit na hit en reikte later op artistiek vlak grote hoogte met zijn album 'What's Going On'.
Een andere grootheid die in 1963 doorbrak was de toen twaalfjarige Stevie Wonder met het nummer "Fingertips (Part 2)" en de belangrijkste vrouwelijke soulzangeres, de latere queen of soul Aretha Franklin, maakte in dezelfde periode ook haar opwachting.




04 januari 1964 week 1

01 (02)  The Tammys - Egyptian Shumba
02 (01)  The Beatles - I Wanna Hold Your Hand
03 (03)  The Marketts - Out of Limits
04 (05)  Jack Nitzsche - The Lonely Surfer
05 (08)  Cilla Black - Anyone Who Had a Heart
06 (06)  Hasil Adkins - The Hunch
07 (04)  The Kingsmen - Louie Louie
08 (07)  Jackie DeShannon - When You Walk In The Room
09 (09)  The Tornadoes - Bustin Surfboards
10 (---)  Tommy James and the Shondells - Hanky Panky

Tommy James and de Shondells was een Amerikaanse band dat zijn grootste succes had tussen 1966 en 1969. Ze hadden twee nummer 1 hits in de VS met "Hanky Panky" en "Crimson en Clover"  "Mony Mony" werd ook een grote hit. "Hanky Panky" dat al in 1963 werd uitgebracht deed aanvankelijk niets. Pas in 1966 werd het een grote hit.





11 januari 1964 week 2

01 (01) The Tammys - Egyptian Shumba
02 (02) The Beatles - I Wanna Hold Your Hand
03 (03) The Marketts - Out of Limits
04 (05) Cilla Black - Anyone Who Had a Heart
05 (04) Jack Nitzsche - The Lonely Surfer
06 (06) Hasil Adkins - The Hunch
07 (10) Tommy James and the Shondells -
Hanky Panky
08 (07) The Kingsmen - Louie Louie
09 (08) Jackie DeShannon - When You Walk In The Room
10 (---) Lesley Gore - You Don't Own Me



Lesley Gore is een Amerikaanse zangeres/ songwriter. Op haar 16e had ze haar eerste nummer 1hit met 'It's My Party'.
In plaats van in te gaan op de platencontracten en aanbiedingen voor films, verkoos ze een opleiding. Hierdoor kon ze alleen in de weekenden optreden, hetgeen een rem op haar carrière betekende.
In 2005 kwam Gore ervoor uit lesbisch te zijn. Verder liet ze weten dat ze daar pas achter kwam na haar twintigste en dat ze er toen nooit over gedacht heeft dit in de openbaarheid te brengen. Aan de andere kant heeft ze ook nooit veel moeite gedaan dit te verbergen; voorbeelden daarvan zijn de in 1964 uitgebrachte nummers You Don't Own Me (later door Andre Hazes uitgebracht als Zeg maar niets meer en Sometimes I Wish I Were a Boy.



18 januari 1964 week 3

 01 (01) The Tammys - Egyptian Shumba
 02 (03) The Marketts - Out of Limits
 03 (02) The Beatles - I Wanna Hold Your Hand
 04 (04) Cilla Black - Anyone Who Had A Heart
 05 (07) Tommy James and the Shondells - Hanky Panky
 06 (05) Jack Nitzsche - The Lonely Surfer
 07 (---) The Rolling Stones - Poison Ivy
 08 (06) Hasil Adkins - The Hunch
 09 (08) The Kingsmen -
Louie Louie
 10 (09) Jackie DeShannon - When You Walk In The Room


In juli 1963 namen The Rolling Stones de nummers Poison Ivy op. Van het nummer werden zelfs twee versies opgenomen. De opnamen waren bedoeld voor hun tweede single, als opvolger van Come On.  Er is een proefpersing van een paar honderd exemplaren gemaakt, maar de plaat (met het nummer Decca F 11742) werd afgelast. Maar een handjevol platen kwam in handen van het publiek.




25 januari 1964 week 4

 01 (01) The Tammys - Egyptian Shumba
 02 (02) The Marketts - Out of Limits
 03 (03) The Beatles - I Wanna Hold Your Hand
 04 (05) Tommy James and the Shondells - Hanky Panky
 05 (04) Cilla Black - Anyone Who Had A Heart
 06 (07) The Rolling Stones - Poison Ivy
 07 (---)  The Rivieras - California Sun
 08 (06) Jack Nitzsche - The Lonely Surfer
 09 (---)  The Crystals - Little Boy 
 10 (09) The Kingsmen - Louie Louie






De Rivieras waren een van de vele bandjes in Amerika die deel uitmaakten van de garagerock beweging in de vroege jaren 60.
Garagerock was een ruwe vorm van rock and roll, dat van ongeveer 1963 tot 1967 in de Verenigde Staten en Canada populair was. De naam is afgeleid vanuit de perceptie dat er veel werd gerepeteerd in  familie garages.
De stijl werd gekenmerkt door teksten, die destijds meer agressiever en onbedorven waren dan in de commerciële pop muziek, vaak met behulp van, door middel van een fuzzbox vervormde gitaren

Link Wray, met zijn innovatieve gebruik van power akkoorden en vervorming, was een voorbeeld voor vele bandjes.
Het nummer Louie Louie van The Kingsmen met zijn rauwe zang, stampende ritmesectie en klassieke riff is 60's garage proto punk van de eerste orde. The Kingsmen scoorden een nummer 1 hit met  'Louie Louie'. In dezelfde periode (1963) hadden The Trashmen's ook een grote hit met het opgevoerde temponummer .'Surfin Bird'.

Vanaf 1964 inspireerden op hun beurt sommige 'Britse Invasie bandjes weer de Amerikaanse scene. De rauwe klanken van veelal op blues gebaseerde Britse bandjes, zoals The Kinks, The Who, The Animals, The Yardbirds, The Small Faces, The Pretty Things, The Troggs en niet te vergeten The Rolling Stones sloegen in als een bom.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen